Fantastisk forret med laks, avocado og urter

Normalt har jeg lidt en princip om ikke at servere det samme for gæster mere end én gang, men der er en enkelt undtagelse. Jeg har opskriften fra min mors veninde Ingelise der engang har fundet den i et dameblad, men den har som så ofte før udviklet sig lidt undervejs…

Udover at smage fantastisk er den enormt hurtig at lave, og så ligner den en million 🙂
Mængdeangivelserne er vejledende, da jeg i årevis har lavet den på rutinen, men:

Du skal bruge (til ca. 4 personer):
2 modne avocadoer
150 g laks (gerne i god kvalitet, men er du på røven er lakserester fint)
ca. 2 spsk. creme fraiche, gerne 18 %
1 lille bundt dild
1 lille bundt purløg (kan erstattes med andre friske urter, f.eks. bredbladet persille, kørvel, estragon, koriander eller citrontimian – prøv dig frem)
Salt & peber
Citronbåde

Tilbehør: Ciabattabrød

Fremgangsmåde:
Skær laks og avocado i tern eller mindre stykker, det er ikke så vigtigt om det bliver helt kvadratisk og fint. Bland det i en skål sammen med creme fraiche, salt og peber og ca. halvdelen af de groft hakkede eller i totter afrevne urter. Konsistensen skal være så tyk, at blandingen efterfølgende kan anrettes i små toppe på tallerknen. Omkrans toppene med de resterende urter, og anret med en citronskrive. Serveres med det lune ciabattabrød.

Billedet er på vej, jeg skal bare lige have en anledning til at invitere gæster først…

Om AnnaSophie

musik - langsom mad - politiske diskussioner - pale ale - langtidshævet brød - pynteengel - kager - korsang - gode venner - the - kunst - køkkengrej - fællesskab - lakridser - regnvejr - mavefornemmelser - ost - entusiasme - ...
Dette indlæg blev udgivet i Forretter, Opskrifter og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Fantastisk forret med laks, avocado og urter

  1. Louise siger:

    Hej 🙂
    Håber lidt at du måske ser det her med det samme da jeg overvejer at lave denne forret i morgen 🙂 Du skriver laks – er det røget, stegt, gravad…?

  2. Lea siger:

    Hej,
    jeg ville også lige høre med laksen – jeg har 2stk laksefillet liggende, og ville høre om du har erfaring med om man kan stege laksen og så bruge den når den er afkølet?
    Mvh Lea

    • AnnaSophie siger:

      Kære Lea

      Umiddelbart ville jeg være lidt nervøs for, om det “knækker” hvis det er stegt, men jeg kan på den anden side ikke forestille mig, at det ville smage decideret dårligt 😉
      I stedet ville jeg nok overveje at marinere laksen, hvis det er fordi du er nervøs for at servere det råt. Du kan f.eks. marinere laksen ved at skære den i skiver og lægge skiverne i citronsaft, olie, salt og peber og stille det i køleskabet natten over.

      Lad mig vide hvad du ender med at gøre, og om det bliver godt!

Skriv et svar

